تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی - بهزاد فروهری(نی)
 
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی - ساز نـــــــی - سوخته كاري ني
درباره وبلاگ


آید ز نی حدیثی، هر دم به گوش جانم
کاخر بیا و بشنو، دستان و داستانم




گاه بشنو از نی و گاهی ز دل

اشک از نی باشد و مشکش ز دل
این نوای نی، گل افشان می کند
وای بر دل، دیده گریان میکند


بگذر از نی ، من حکایت میکنم
و ز جدایی ها شکایت می کنم
نی کجا این نکته ها آموخته؟
نی کجا داند نیستان سوخته؟
بشنو از من بهترین راوی منم
راست خواهی هم نی و هم نی زنم
نشنو از نی ،نی حصاری بیش نیست
بشنو از دل ، دل حریم دلبریست
نی چو سوزد ،خار خاکستر شود
دل چو سوزد خانه ی دلبر شود

گرچه نی زرد و ضعیف و لاغر و بیدست و پاست
چون عصای موسوی در خوردن غم اژدهاست


ز نغمه تا خدا یک کوچه راه است
بر این بیت بلندم نی گواه است


ای نی محزون نوایی ساز کن
ناله جانسوز را آغاز کن
مرحبا ای بازگوی رازها
از تو شد صاحب اثر آوازها


گفتم به نی چو حال من اشفته زین نواست
گر عشق نیست در دلت این ناله از کجاست
هر زیر و بم صدای تو را گوش و جان
هر پیچ و خم حدیث تو با روحم اشناست


اعضای وبلاگ 1050 نفر

لینک های مفید
محل تبليغات

 

 

 

از فروشگاه تکنوازان نی به آدرس www.neynavazan.bitasell.ir دیدن نمایید.

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه دوم اردیبهشت 1393 :: 7:25 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
011322.jpg
 
درآمد: بهزاد فروهري متولد ۱۳۲۹ تهران، آموزش ني را از سن ده سالگي به صورت خودآموز و با بهره گيري از صداي ني استاد كسايي كه مرتباً از راديو به گوش مي رسيد، آغاز كرده است.

فروهري سال ۱۳۵۵ در رشته موسيقي وارد هنركده عالي موسيقي مي شود و پيش از آنكه بتواند مدرك كارشناسي خود را بگيرد، انقلاب فرهنگي در سال ۱۳۶۰ رخ مي دهد كه دو سال تعطيلي دانشگاه ها را در پي داشت. وي سرانجام در سال ۱۳۷۰ موفق به دريافت گواهينامه كارشناسي موسيقي از دانشگاه هنر مي شود.

فروهري اجراهاي متعددي با خوانندگان صاحب نامي چون محمدرضا شجريان و شهرام ناظري را در پرونده خود دارد. بيشتر فعاليت وي در سال هاي اخير آموزش و انتشار نوارهاي دونوازي ني و تنبك است. شركت در جشنواره هاي ني نوازي تركيه، مصر و كره جنوبي (كسب مقام نخست) از ديگر فعاليت هاي اخير اوست.

 
 
 
 از فروشگاه تکنوازان نی به آدرس www.neynavazan.bitasell.ir دیدن نمایید.
 
 
 


ادامه مطلب ...

آلبوم امروز آلبومي هستش آوازي با صداي ابراهيم خشيج و تكنوازي ني متبحرانه استاد فروهري كه اشعار رو خانم صادقيان دكلمه ميكنه




ادامه مطلب ...

یکی از نوازندگان پراحساس و با تکنیک نی، که در کنار سایر نی نوازان پرآوازه همچون استاد حسن کسایی ، محمد موسوی ، محمدعلی کیانی نژاد، عبدالنقی افشارنیا، حسن ناهید و جمشید عندلیبی جای دارد ولی متاسفانه کمتر در میان عوام شناخته شده است ، بهزاد فروهری است.

به جرأت می توان گفت صدادهی ساز او یکی از گوش نوازترین سونوریته های نی در ایران است. اجرای استاکاتوها ، پاساژها ، واریاسیون و جمله بندی و جواب های زیر و بم و نوآوری در ملودی ها توأم با نوانس و تنوع ریتم و گاه حالت های کروماتیک در ساز وی به زیبایی نواختن او می افزاید و این ویژگی هاست که باعث شده صدای نی او به شیوه هیچکدام از اساتید معاصر نباشد.

بهزاد فروهری خود آلبوم های  بی کلام و تکنوازی نی منتشرکرده است که تنبک و نی ، ناله دشت ، یاسمن ، آوای بهشت ، نوای نی ، راز عشق و آتش و نی قسمتی از آثار او می باشند.دراینجا لینک دانلو آلبوم ناله دشت  بهزاد فروهری رو براتون آماده کردم که واقعا شنیدنیه . فقط متذکر شوم که این آلبوم از روی نوار کاست برگردانده شده  ولی کیفیتش قابل قبوله .

نام آلبوم :                   ناله دشت

نوازنده نی :                 استاد بهزاد فروهری

نوازنده تمبک :              استاد محمود فرهمند

  لینک دانلود و توضیحات جلد در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب ...


آلبوم زیبا ، قدیمی و بسیار کمیاب شکوفه اشک ، با صدای مرتضی محمدی و آهنگسازی احمد علی راغب بر روی اشعار از مرحوم مهرداد اوستا .


به سایت دل و جان حتما سر بزنید 




ادامه مطلب ...
خواننده : سید حسام الدین سراج
آهنگساز : مجید درخشانی
ضبط موسیقی : منوچهر ریاحی ، ایرج فهیمی
طرح جلد : سید جلال الدین سراج
خوشنویسی : جمشید یاری شیرمرد
امور فنی چاپ : محمد فروغی
منتشر : سروش ( مشاهده وبسایت )
انتشار : -



ادامه مطلب ...



آلبوم (( مثنوي عشق )) به خوانندگي و آهنگسازي امير ذاكر زاده كسي كه محضر استادان شاپور رحيمي و محمد منتشري رو در آواز درك كرده


 اين آلبوم در دستگاه چهارگاهه و چهارگاه نسبتا سنگينه

ادامه مطلب ...





آلبوم زیبای کرماشان کاری از کیخسرو پورناظری با صدای مرحوم حشمت الله لرنژاد و سید جلال الدین محمدیان.



ادامه مطلب ...




 آلبوم زیبای کامیا بهزاد به آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی

انتشار : بهار ۱۳۷۹

عندلیبی را از زبان خودش بیشتر بشناسید

در محله‌ی چهار باغ سنندج متولد شدم. در خانواده‌ی اهل عرفان و موسیقی – ذوق و استعداد خدادادی با شنیدن نوای موسیقی در خانواده پرورش یافت. که هم از طرف مادری یعنی خالوهای من که خواننده‌ی رادیو بود به نام حکمت نوبری و هم از طرف پدری که مشوق دلسوزم ایرج عندلیبی از خواننده‌های خوش صدا و مشهور رادیو و تلویزیون بود کمک و هدایت شدم و در ۱۲ سالگی به مدت ۳ سال خواننده فرهنگ و هنر سنندج به سرپرستی زنده‌یاد حسن کامگار بودم از ۱۵ سالگی نوازندگی سنتور را شروع نمودم.

در ۱۵ سالگی به دلیل بلوغ و اینکه دیگر صدای زیر چپ کوک را نداشتم شروع به نوازندگی سنتور نمودم هر چند که ساز تار مورد نظر و علاقه‌ام بود ولی متأسفانه چون قیمت تار ۳۰۰ تومان بود ساز ارزانتر سنتور ۶۵ تومانی را برایم خریدند. قبل از رفتن تهران و تحصیلات آکادمیک در دبیرستان هدایت ارکستری را تشکیل دادم که در جشن‌ها شرکت می‌کردیم. سال ۱۳۵۲ وارد دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا شدم. از اساتید به نام چون نور علی برومند، دکتر داریوش صفوت،‌ احمد پژمان، علیرضا مشایخی، هرمز و شاهین فرهت – دکتر تقی مسعودیه و دکتر برکشلی بهره‌های فراوانی بردم . سال ۱۳۵۴ در دانشکده‌ی هنرهای زیبا علاوه بر هر ساز تخصصی سنتور و ساز الزامی پیانو، ساز دوم فاگوت را زیر نظر مستر پرژرف بلغاری فرا گرفتم. که باعث گردید عملاً‌ به طور آکادمیک موسیقی کلاسیک غربی را تجربه نمایم. ۱۳۵۵ به دعوت دکتر داریوش صفوت وارد تنها مرکز حرفه ای موسیقی سنتی یعنی مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسیقی ایران گردیدم. ضمن تدریس سنتور گروه تازه تأسیس مشتاق یا مولانا را تشکیل دادم ضمناً‌ گروه مولانا ادامه‌ی همان ارکستر فوق برنامه دانشگاه، تهران بود.
کنسرت‌های زیادی در تمام دنیا با گروه مولانا به سرپرستی و آهنگسازی اینجانب اجرا نموده‌ام . و به معرفی و شناسایی موسیقی سنتی در تمام دنیا مبادرت ورزیدم . هم اکنون دارای همسر و دو فرزند به نام های سالار و سانوا می باشم که خوشبختانه از بهترین‌های این رشته می باشند . از سال ۱۳۵۷ ارکستر سنتی وزارت ارشاد را رهبری و آهنگسازی نموده‌ام.
تاکنون حدود۳۰ آلبوم به نام‌های شعر و عرفان، بی قرار، کیش مهر (شهرام ناظری) سروستان و بیاد یاران، مولانا با صدای زنده یاد رضوی سروستانی، شکوفه‌های جاویدان و گل افشان با صدای استاد شاپور رحیمی. جاده ابریشم، غریبستان، امان از جدایی، خداحافظ و تازه به تازه و اخیراً‌ آلبوم گرفتار برای علیرضا افتخاری را ساخته‌ام . آثار کردی و عرفای هی گل را در سال ۱۳۶۵ با صدای بهروز توکلی، و از دست عشق عزیز شاهرخی، دوری حسینی شریفی، قسم کامیا بهزا، صدای تازه با صدای سالار عندلیبی، و در زمینه موسیقی عرفانی کردستان با قدسیان ۱-۲-۳، پیام عزیزی و حسام لرنژاد و اخیراً‌ با قدسیان ۴ با صدای جمیل خالدی. تُنگ شکر با صدای احمد کامیار و آلبوم جدید در زمینه‌ی موسیقی اصیل که حاوی تجربیات جدید آهنگسازی به نام «صدای بی صدایی» با صدای خواننده‌ی جوان رسول شریفی که به زودی وارد بازار موسیقی می‌گردد.
در سال ۱۳۵۶ برای اولین بار ساز عرفانی دف را به مجموعه‌ی ارکستر ایرانی اضافه نموده‌ام. که خوشبختانه تلفیق آن با ارکستر ایرانی تحرک و سرزنده‌گی خاصی به موسیقی ایران داده است.
در زمینه‌ی فرهنگی آثاری در زمینه‌ی آموزش سنتور و دف به نام‌های:
(از نوازندگی تا آهنگسازی) ، کتاب آموزشی دف که بر اساس ذکر‌های خانقاه کردستان می‌باشد که برای اولین بار از دو حامل برای نت‌نویسی و همچنین کلید جدیدی مخصوص ساز دف استفاده نموده‌ام که به زودی انتشار می‌یابد.
ضمناً‌ گردآوری و آوانویسی تمام آهنگ‌های تکایای کردستان را آماده‌ نموده‌ام که مربوط به رساله‌ی پایانی دانشگاه هنرهای زیبایم می‌باشد.



ادامه مطلب ...



آلبوم چشم به راه شهرام ناظری - بهزاد فروهری :نی



ادامه مطلب ...
خواننده : سید حسام الدین سراج
آهنگساز :سید حسام الدین سراج و
جلال ذوالفنون
طرح : موسسه فرهنگی و هنری فردا
عکس :محمود عبدالحسینی
خوشنویسی :محمود عبدالحسینی
منتشر : موسسه فرهنگی و هنری آوای برگ
انتشار : 1374
آئینه رو




ادامه مطلب ...
یکشنبه هفتم اسفند 1390 :: 21:34 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


یکی از نوازندگان پراحساس و با تکنیک نی، که در کنار سایر نی نوازان پرآوازه همچون استاد حسن کسایی ، محمد موسوی ، محمدعلی کیانی نژاد، عبدالنقی افشارنیا، حسن ناهید و جمشید عندلیبی جای دارد ولی متاسفانه کمتر در میان عوام شناخته شده است ، بهزاد فروهری است.به جرأت می توان گفت صدادهی ساز او یکی از گوش نوازترین سونوریته های نی در ایران است. اجرای استاکاتوها ، پاساژها ، واریاسیون و جمله بندی و جواب های زیر و بم و نوآوری در ملودی ها توأم با نوانس و تنوع ریتم و گاه حالت های کروماتیک در ساز وی به زیبایی نواختن او می افزاید و این ویژگی هاست که باعث شده صدای نی او به شیوه هیچکدام از اساتید معاصر نباشد.بهزاد فروهری در 29 خرداد  سال 1329 در شهر رشت متولد شد و از همان اوان کودکی عشق به موسیقی در وجودش موج می زد ، به طوری که هرجا صدایی از موسیقی و آوایی خوش می شنید روی به آنجا می آورد و سراپا گوش می شد و محو آن می گردید.

این کشش و علاقه به موسیقی سبب گردید تا در اولین فرصت ، وی جهت فراگیری این هنر آسمانی همت گمارد  و ((نی)) را انتخاب کرد و از سن دوازده سالگی روی به فراگیری این ساز نمود . اولین استاد وی استاد حسن کسایی بود که بهزاد از محضر او بسیارها آموخت ؛ سپس برای یادگیری ردیف ها و گوشه های آوازی موسیقی سنتی از وجود استادان : جلیل شهناز و علی اصغر بهاری بهره گرفت و سپس ردیف موسیقی را نزد شادروان محمود کریمی آموخت و دوره هنرکده موسیقی ملی و سپس دانشکده موسیقی را به پایان رساند و به درجه کارشناسی نائل شد. وی از سال 1353 ، در رادیو همراه گروه شهناز افتخار همکاری با آقایان : جلیل شهناز ،علی اصغر بهاری ، امیر ناصر افتتاح و محمدرضا شجریان را پیدا کرد و از سال 1355 در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران ( وابسته به سازمان صدا و سیما ) مشغول تحقیق ، تدریس و همکاری می باشد که در این مرکز از رهنمودهای استاد ارزشمند ، دکتر داریوش صفوت در زمینه موسیقی عرفانی استفاده نموده و بر اندوخته هایش بیفزود.  

بهزاد فروهری در سال 1357 در دومین دوره آزمون باربد مقام اول را در رشته نی نوازی کسب نمود و از همین سال همکاری خود را با گروه مولانا آغاز کرد. وی برای اشاعه موسیقی سنتی و شناسایی فرهنگ والای ایرانی ، کنسرت های زیادی با گروه های مختلف فرهنگی در ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی و ایالات مختلف آمریکا و کانادا ، چین ، کره جنوبی و ژاپن اجرا نموده است. از جمله این کنسرت ها ، اجرای برنامه در فستیوال (( جاده ابریشم )) در کشور ژاپن  به سرپرستی جلیل عندلیبی و خوانندگی علیرضا افتخاری می باشد. همچنین ولی در جشنواره نی نوازان که در سال 1375 در کره جنوبی برگزار شد ، به همراه بهرام سارنگ ( خواننده ) و داوود یاسری ( نوازنده تنبک ) مقام دوم این جشنواره را کسب نمود. 

 بهزاد فروهری همنوازی و تکنوازی در بسیاری از آلبوم های موسیقی از جمله مثوی موسی و شبان ( شهرام ناظری ) به همراه استاد ذوالفنون ، رازگل ( علیرضا افتخاری ) به همراه شادروانان  مجتبی میرزاده و سهیل ایوانی  و مجموعه نی نوا ( حسام الدین سراج ) داشته است.

وی همچنین در تعدادی برنامه تلویزیونی و در مناسبتهای مذهبی به ویژه ماه محرم به اجرای برنامه پرداخته و به همراه علیرضا افتخاری ، پس از زلزله بم در این شهر موسیقی اجرا نموده است که متاسفانه رسانه ها حتی نامش را هم نیاوردند!.  

 


 

  • هم پست قبل و هم این پست در شیراز و در آرامگاه حافظ اجرا شده لیکن دو تفاوت اساسی بین شنوندگان این دو اجرا وجود دارد . شما هم با دیدن هر دوی این اجرا ها بهش پی خواهید برد ، در بخش نظرات همین پست دیدگاه تون رو برای دیگر عزیزان بیان کنید .
  • بخش دوم این آلبوم تک نوازی آقای بهداد بابائی هستش که در فرصتی دیگر تقدیم  میگردد .

 



ادامه مطلب ...


آرام جان نام اثری است از محمدرضا شجریان که در دستگاه افشاری و در پاییز سال 1377 خورشیدی دروین، با همنوازی گروه «آوا» برای بار نخست اجرا شد. همنوازان گروه عبارتند از:

داریوش پیر نیاکانتار

محمد فیروزیبربت

سعید فرج پوریکمانچه

بهزاد فروهری: نی

جواد بطحایی: سنتور

همایون شجریانتنبک و کمانچه آلتو

عکس روی جلد این اثر از کیومرث درم بخش و صدابردار آن امیرحسین شجریان است.

برگرفته از تارنمای دل آواز



ادامه مطلب ...


شب، سکوت، کویر، عنوان آلبوم موسیقی سنتی ایرانی است با صدای محمدرضا شجریان که در سال ۱۳۷۷ منتشر شد.

این آلبوم در آواز دشتی و توسط کیهان کلهر آهنگ‌سازی و تنظیم شده است. اکثر قطعات این آلبوم بر اساس موسیقی مقامی شمال خراسان می‌باشد. در آلبوم شب، سكوت، كوير، کیهان کلهر علاوه بر آهنگ‌سازی، کمانچه و سه‌تار می‌نوازد. همچنین به ترت‍یب حسین بهروزی‌نیا، بربط، اردوان کامکار، سنتور،بیژن کامکار، دف و دایره، مرتضی اعیان، تنبک، سیامک نعمت‌ناصر، تار، همایون خسروی، ویولن‌سل و بهزاد فروهری، نی می‌نوازند. نوازندگان سازهای محلی نیز شامل حاج قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی،دوتار، علی آبچوری، قوشمه و حسین ببی، دایره می‌باشند.

اين آلبوم، با قطعات سكوت و شبِ کویر آغاز شده و با دوبیتی‌های بابا طاهر در ساز و آواز ادامه می‌یابد. در ادامه قطعه زیبای «بارون»، سروده محمدعلی معلم و بر اساس آوای محلی شمال خراسان خوانده می‌شود. قطعات دیگر این آلبوم شامل غزلی از عطار و همچنین غزل «ای عاشقان» سروده هوشنگ ابتهاج می‌باشند.

برگرفته از ویکی پدیا، دانشنامه آزاد

شب، سکوت، کویر، کاری در زمینه موسیقی محلی نیست، چه موسیقی هر منطقه باید بوسیله نوازندگان و خوانندگان بومی آن محل اجرا شود. بلکه تلاشی است در زمینه بهره گرفتن از خصوصیات موسیقی مقامی بعنوان شاخه دیگری از موسیقی هنری و بازنگرشی است به سرچشمه طبیعی موسیقی ایران با استفاده از شیوه های رایج آهنگسازی و گروه نوازی.

برگرفته از جلد اثر



ادامه مطلب ...
خواننده : سید حسام الدین سراج
آهنگساز : سید محمد میر زمانی
اشعار : گنجینه اسرار عمانی
ضبط موسیقی : استودیو مرکز موسیقی حوزه هنر
صدابرداران : حسن عسکری / مهدی اردستانی
میکس کامپیوتری : علیزاده
خط معلی : استاد حمید عجمی
گرافیک : مرجان کشانی
خوشنویس : سعید نقاشیان
منتشر : استودیو مرکز موسیقی حوزه هنر
تولید و انتشار نوار :1381/1384
انتشار لوح فشرده :1384
وداع



ادامه مطلب ...


«راز گل» نام آلبومی است با صدای «علیرضا افتخاری»، آهنگسازی «محمد آذری» و تنظیم «مجتبی میرزاده» که در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار منتشر شد، هم اکنون امتیاز نشر این اثر در دست شرکت فرهنگی و هنری «هم آواز آهنگ» می باشد.

این آلبوم در دو «دستگاه» «نوا» و «دشتی» اجرا شده و اشعار آن از دیوان «حافظ» است.

تکنوازان:

مجتبی میرزاده

بهزاد فروهری

سهیل کیوانی

برگرفته از جلد اثر



ادامه مطلب ...



صدیف تعریف و حمید متبسم - ماه عروس

Sedigh Ta`rif & Hamid Motebassem - Mah Arous

«ماه عروس» كه در آستانه نوروز 1385 توسط نشر «آوای خورشید» به بازار آمد، حاصل همكاري «صديق تعريف» و «گروه دستان» به سرپرستي «حميد متبسم» است. اين آلبوم با الهام از نواهاي سرزمين خراسان بر روي اشعار «ملك الشعراي بهار»، «مهدی اخوان ثالث»، «هوشنگ ابتهاج» و «باباطاهر» تنظيم و اجرا شده است. به علاوه قطعاتی بي كلام كه در آلبوم گنجانده شده است. اين اثر كه بخش گروهي آن توسط بنيانگذاران اصلي «گروه دستان» ضبط شده است سال 1384 به «صديق تعريف» پيشنهاد شد، وي پس از شنيدن قطعات، اجراي بخش آوازي و تصنيف هاي آن را بر عهده گرفت كه عرضه آن تا آخرين روزهاي سال 1384 به طول انجامید. اين آلبوم سال ها پيش زماني كه برادران «كامكار» هنوز عضو «گروه دستان» بودند ضبط شده است. قطعات اين اثر در مايه «شور» و «دشتي» ساخته و اجرا شده است.

اين كه «ماه عروس» تنها به جهت متاثر بودن از موسيقي خراسان و بهره وري از چند نغمه محلي مانند «ليلاخانم» و دو نغمه تركيبي تشكيل دهنده قطعه پاياني و همچنين اشعار به لهجه «مشهدي» مي تواند جزو موسيقي خراسان شمرده شود يا نه سخن ديگري است. نام «ماه عروس» برگرفته از اولين بيت شعر معروفي از «ملك الشعراي بهار» است. «صديق تعريف» گرچه خراساني نيست و طبق گفته او اين اثر براي صداي او نوشته نشده بود اما اجراي آن تجربه خوبي در ادامه روند كارهاي «صدیق تعريف» است كه دانش، دقت، وسواس و بيش از همه علاقه و توجهش به اين اثر عامل اجراي موفق اوست.

هنرمندان

صديق تعريفآواز

حميد متبسمتار و سه تار

بهزاد فروهريني

حسين بهروزي نياعود

مسعود خضري: دوتار خراسان

قطعات:

01- مقدمه

02-  ساز و آواز

03- چهار مضراب

04- ساز و آواز

05- تصنیف «ماه عروس»

06- رنگ

07- تکنوازی «سه تار»

08- ترانه «لیلا خانم»

09- ساز و آواز

10- ترانه «بالا بلند»

برگرفته از روزنامه اعتماد ملي، شماره 95



ادامه مطلب ...

«مثنوی موسی و شبان» نام آلبوم موسیقی است با آواز «شهرام ناظری»، نوازندگی «جلال ذوالفنون» و «بهزاد فروهری» و دکلمه «محمد هومن» با آهنگسازی «جلال ذوالفنون» که در سال ۱۳۵۸ برای نخستین بار توسط «شرکت سهامی الکترونیک» منتشر شده است.

همانگونه که از نام آلبوم برمی آید این آلبوم مرور آوازی است بر مثنوی شهیر «موسی و شبان» از سروده های «مولانا» که به عنوان اولین چالش جدی «شهرام ناظری» بر روی اشعار «مولانا» نیز شناخته می شود.

در اجرای آلبوم «مثنوی موسی و شبان» با امکانات محدودی که وجود داشته و به خاطر تنوع و یکنواخت نشدن ملودیها این موارد زیر اجرا شده است:

۱. در بعضی ابیات رینم مثنوی شکسته شده است

۲. در بعضی قسمت ها مرکب خوانی شده است.

۳. بعضی از ابیات با ریتم های عرفانی جفت گردیده است.

ما درون را ننگریم و قال را               ما درون را بنگریم و حال را

موسیقی ایرانی كمتر «مولوی» و اشعارش را به چشم دیده است. اگر به تاریخ صد ساله آوایی موسیقی ایرانی رجوع كنیم، می بینیم که استفاده از كلام «مولوی» انگشت شمار و آن هم با احتیاط صورت ‌گرفته است. شاید مهم‌ترین بهره‌ گیری از كلام «مولوی»، استفاده «علی نقی وزیری» از ابیات وی در دو یا سه مورد بوده است: سمفونی «شبان و موسی» كه از سرنوشت آن خبری در دست نیست و تصنیف «شكایت نی» كه در برنامه گل‌های رنگارنگ شماره ۲۳۸ توسط «عبدالعلی وزیری» و پیشتر توسط «روح‌ انگیز» و «غلامحسین بنان» خوانده شد.

برجسته‌ ترین مولوی‌ خوانی قطعه معروف «بی همگان به سر شود» ساخته و خوانده «عبدالوهاب شهیدی» بود كه به دفعات توسط وی از سال ۱۳۴۸ در رادیو و تلویزیون اجرا شد.

«جلیل عندلیبی» آهنگساز می‌گوید: «سال ۱۳۵۵ كه رهبر اركستر دانشگاه تهران بودم، قطعاتی را بر روی اشعار «مولوی» و به ویژه آن قطعه معروف «با من صنما» ساختم كه مرحوم «رضوی سروستانی» بسیار خوب آن‌را اجرا كرد. در صدد انتشار آن بودم كه روزی «شهرام ناظری» به من گفت: چه می‌شد كه من خوانندگی این اثر را به عهده می‌گرفتم... این اثر در سال ۱۳۵۸ با عنوان «شعر و عرفان» به خوانندگی «شهرام ناظری» منتشر شد و نقش بارزی در «مولوی» ‌خوانی «شهرام ناظری» ایفا كرد. از آنجا که «مولوی»‌ خوانی در موسیقی ایرانی رایج نبود، «شهرام ناظری» فراوان مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

«شهرام ناظری» می‌گوید: «یک ‌روز استاد «بنان» را ملاقات كردم. از من خواستند آواز بخوانم. من هم این شعر «مولانا» را خواندم: «چه دانستم كه این سودا مرا این سان كند مجنون»... استاد گفتند: این شعر چیه انتخاب كردی؟ تخته، دریا و قلزم و... زیبایی ملودی را از بین می‌برد. من گفتم: استاد، من به كار شما علاقه ‌مندم، ولی از شعرهای اتو كشیده خوشم نمی‌آید.»

جدال «بنان» با «ناظری» بر سر «مولوی»؛ اختلاف ریشه‌دار تئوریكی در موسیقی ایرانی است. «بنان» معتقد بود كه شعر باید آنچنان روان باشد كه قابلیت موزیكال داشته باشد؛ دست آهنگساز و خواننده برای ارائه ملودی و ملودی‌ سازی باز باشد و نباید برای آهنگساز و خواننده مانع ایجاد كند. شعر «مولوی» شعری روان و عیان نیست، بلكه دارای فراز و نشیب است. وی معتقد بود كه شعر باید در خدمت موسیقی باشد.
 
از قضا در برنامه رادیویی به سال ۱۳۵۲ با عنوان «چهره‌ های موسیقی ایرانی»، «بنان» بر همین موضوع تأكید می‌كند: برای این‌كه موسیقی زیبا جلوه داده شود، شعر باید سالم و روان، بیان شود. حتی برای اینکه موسیقی و ملودی خوب ادا شود آهنگساز یا خواننده باید به تصحیح و تغییر كلام شاعر بپردازد. حتی به تغییرات وزیری بر روی مثنوی «بشنو از نی» تأكید و آن را تأیید می‌كند و در ادامه می‌گوید: شعر «چه شورها» را من به واسطه اشتباه «عارف» و ارائه مناسب ملودی بین شور‌-ها سكوت گذاشتم.

«ناظری» معتقد بود كه «مولوی» حتماً باید در موسیقی ما حضور داشته باشد. «بنان» به «ناظری» گفت كه «مولوی» دست ‌انداز دارد. «ناظری» در پاسخ گفت: من می‌خواهم در این دست‌ انداز حركت كنم. در نظر «بنان» كلام باید در خدمت موسیقی باشد اما «ناظری» راه دیگری اختیار كرد.

اما فارغ از پرداختن به خوانش ناظری از «مولوی»، اساساً چقدر ساختار شعر «مولوی»، قابلیت موزیكال دارد؟

برای شناخت ذهن و زبان «مولوی»، پرداختن به زمینه و زمانه ادبیات وی ضروری می‌نماید. نكته مهم در اشعار «مولوی»، انتقال عمده اشعار وی به صورت شفاهی است. به عبارتی اشعار «مولوی»، به صورت بداهه قرائت و توسط شاگردان وی تحریر می‌شد. تنها «نی‌ نامه» «مثنوی» است كه توسط خود «مولوی» نگاشته شده، بقیه «مثنوی معنوی» محصول گفتار و مكالمات وی است. آن‌ چنان ‌كه از تذكره‌ ها بر می‌آید، اصلاً «مولوی» به صحت صوری كلام خود توجهی نداشت، ضمن این‌ كه هیچ‌ گاه به بازخوانی و بازنویسی كلام خود نمی ‌پرداخت.

پایان دفتر دوم «مثنوی معنوی» وی، نمونه بارز ساختار شفاهی «مثنوی معنوی» است. آنجا كه در نیمه راه مستمعان و تقریرگران به خواب ‌رفتند و «مولوی» بی ‌كاتب باقی ‌ماند؛ صبح شد ای صبح را صبح پناه / عذر مخدومی حسام ‌الدین بخواه. كسی كه بطور بداهه به قرائت شعر خود می‌ پردازد و تمایلی نیز به بازبینی شعر خود ندارد، قطعاً به موسیقی، توازن و ابعاد صوری كلام خود توجهی ندارد.

همچنین «مولوی» به واسطه زیست در فضای تركی، ادبیاتی متأثر از این ادبیات یافته است. برخی مواقع، «مولوی» در بند زبان و لهجه تركی است و به كنایات و كلمات تركی اشاره می‌كند. واژگانی نظیر: قلزم، قازغان، بچک، قتو، سغارق، قلاووز، قنق و ... از جمله كلماتی در مثنوی هستند كه بازتاب فرهنگ تركی است. نه این‌ كه كلام و كلمات «مولوی» سراسر انتزاعی باشند، بلكه روایت و قرائت آن، كمی با ادبیات كلاسیک ایرانی، فاصله دارد. ضمن این‌كه ورود برخی تعابیر نامأنوس یونانی و به ویژه امثال و حكم عربی، كلام وی را تركیبی از فرهنگ و زبان ‌های مختلف كرده است.

وجود و ورود این دست كلمات انتزاعی و غیر ملودیک، برای موسیقی ناهنجاری‌ های فراوانی ایجاد می‌كند. «مولوی» هیچ‌ گاه در بند زیبانمایی كلام خود نبود، برعكس كسی چون حافظ كه همواره به زیباتر كردن كلام خود می‌ پرداخت. این‌ كه «مولوی» به موزیكالیته كلام خود توجه نشان دهد، دور از واقعیت می‌نماید. «مولوی» هیچ‌گاه در بند زبان و زمان نبود. به تعبیر خود «مولوی»: رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان غزل / مفتعلن مفتعلن مفتعلن كشت مرا.

هنرمندان:
شهرام ناظریآواز
جلال ذوالفنونسه تار
بهزاد فروهرینی
محمد هومن: دکلمه

برگرفته از جلد اثر و شهروند امروز شماره 44



ادامه مطلب ...


«امان از جدایی» نام آلبومی است با صدای «علیرضا افتخاری» و آهنگسازی «محمدجلیل عندلیبی» که در ۸ قطعه و بر روی اشعاری از «باباطاهر عریان»، «ابوالقاسم لاهوتی»، «وحدت کردستانی»، «هاتف اصفهانی»، «مهدخت مخبر» و «بیژن ترقی» اجرا شده است. نوازندگی آلبوم را «گروه مولانا» بر عهده داشته و تهیه کننده و مدیر تولید «محمدعلی عزیزی» است. این اثر توسط «آواز بیستون» منتشر شده است.

هنرمندان:
آوازعلیرضا افتخاری
ویولنمجتبی میرزاده، ارسلان کامکار، سیمین آقارضی، مینو افتاده، کاظم عالمی، علی چلچراغی
ویولن آلتوسیاوش ظهیرالدینی
ویولن سل: کریم قربانی
تنبککامبیز گنجه ای، سالار عندلیبی
نیبهزاد فروهری
کنترباس: علیرضا خورشیدفر
سنتور: محمدجلیل عندلیبی
دف: احمد خاک طینت، فرهاد عندلیبی، فرزاد عندلیبی
عودجمال جهانشاد
تار: بابک بقایی، اشکان غفوری، امیرحسین رضا
فاگوت: محسن افتاده

فهرست:
۱. تصنیف ای گل ناز من           شعر: باباطاهر، بیژن ترقی
۲. تصنیف تنیده یاد تو               شعر: ابوالقاسم لاهوتی
۳. تصنیف حرام                       شعر: ابوالقاسم لاهوتی
۴. تصنیف شب حجران              شعر: هاتف اصفهانی
۵. تصنیف جدایی                     شعر: هاتف اصفهانی
۶. تصنیف ای عشق                 شعر: مهدخت مخبر
۷. تصنیف شب مهتابی              شعر: بیژن ترقی
۸. تصنیف گل من چندین            شعر: بیژن ترقی

ای گل ناز من نغمه ساز من 
بی خبر مانده ای از من و راز من
ز بوی زلف تو مفتونم ای گل
ز رنگ روی تو دل خونم ای گل
من عاشق ز عشقت بی قرارم
تو چو ليلی و من مجنونم ای گل
دل ما بی تو دائم بی قراره
به جز آزار مو كاری نداره
سرو آزاد من، كی كنی ياد من
خم شده قامتم، شاخ شمشاد من
عزيزم از غم و درد جدايی
به چشمونم نمونده روشنايی
گرفتارم به دام غربت و درد
نه يار و همدمي نه آشنايی
گل من يار من، تويی دلدار من
يار من يار من، تويی غمخوار من
سر راهت نشينوم تا تو آيی
در شادی به روی مو گشايی
آيد روزی به روز ما نشينی
ببيني تا چه سخته بی وفايی

برگرفته از جلد اثر



ادامه مطلب ...
چهارشنبه چهارم آبان 1390 :: 15:5 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

 



آلبوم موسیقی «رویای رنگین» به آهنگ‌سازی «محمد سریر» و آواز «بیژن بیژنی» در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات صدا و سیمای جمهوری سالامی ایران «سروش» به مدت زمان ۵۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه منتشر شد. نام آلبوم برگرفته از شعر «فاطمه راکعی» است که در این آلبوم اجرا شده است.

ترانه‌های آلبوم «رویای رنگین»، به استثنای ترانه‌ی اول آن که ترکیبی از شعر «فریدون مشیری» و «باباطاهر» است، بر روی سروده‌هایی از شاعران معاصر، «فریدون مشیری»، «محمد شمس لنگرودی»، «حمید مصدق»، «ابراهیم صفایی»، «میمنت میرصادقی» و «فاطمه راکعی» اجرا شده‌اند. با توجه به این‌که موسیقی این قطعات عموماً متاثر از اشعار این شاعران تنظیم و تصنیف گردیده، از ظرافت‌های حسی و هنری ایشان بهره جسته و به تبع فراز و فرود وزن و معنیِ شعر، ضرب‌آهنگ آنها در مقایسه با قطعه‌های بی‌کلام از این نوع، از دگرگونی و پیچیدگی بیشتری از جهت ریتم و بافتِ ملودی و هارمونی برخوردار است که بی‌تردید وام‌دار احساس و جذبه‌ی کلام شاعر است. در آلبوم «رویای رنگین»، «پیانو» و «آکاردئون» عهده‌دار بیان آهنگین این کلمات هستند.

در هم‌آهنگ ساختن ترانه‌ها بیشتر از روش هارمونی «Tierce» (درجه‌های سوم از مبدأ) استفاده شده و تا زمانی که کاربرد شیوه‌های دیگر هارمونی برای این‌گونه موسیقی نزد شنونده پذیرفته نیست، این روش دل‌پذیرتر، خوش‌آهنگ‌تر وبه گوش آشناتر است. هر ترانه با نام همان قطعه‌ی شعر نامیده شده تا نشانی از محتوای اشعار به دست داده و به القاء فضای مورد نظر کمک کند.

ستاره آسمون نقش زمين
خودم انگشتر و يارم نگين
خداوندا نگه‌دار نگين باش
که يار اول و آخر همين
(باباطاهر)

هنرمندان:
ویولن: ارسلان کامکار، خاچیک باباییان، همایون رحیمیان، ابراهیم لطفی
ویولا: سیاوش ظهیرالدینی، محمد بیگلری‌پور
ویلونسل: محسن تویسرکانی
کنترباس: علیرضا خورشیدفر
فلوت: ناصر رحیمی
ابوا: کامران علی‌آقا
کلارینت: اکبر محمدی
فاگوت: محسن افتاده
هورن: جاوید مجلسی
تیمپانی و سازهای کوبه‌ای: محمود منتظم
دف: اردشیر کامکار
نی: بهزاد فروهری
گیتار کلاسیک: بابک امینی
پیانو: فریبرز حیدری، نگین سریر، آندره آرزومانیان
 


ادامه مطلب ...

بهزاد فروهری - تکنوازان نی

 

 در این برنامه شنونده ی صحبت های آقای بهروز فروهری و توصیه هایش به هنرمندان آماتور می باشید.

بهزاد فروهری متولد ۱۳۲۹ تهران، آموزش نی را از سن ده سالگی به صورت خودآموز و با بهره گیری از صدای نی استاد کسایی که مرتباً از رادیو به گوش می رسید، آغاز کرده است.

فروهری سال ۱۳۵۵ در رشته موسیقی وارد هنرکده عالی موسیقی می شود و پیش از آنکه بتواند مدرک کارشناسی خود را بگیرد، انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۰ رخ می دهد که دو سال تعطیلی دانشگاه ها را در پی داشت. وی سرانجام در سال ۱۳۷۰ موفق به دریافت گواهینامه کارشناسی موسیقی از دانشگاه هنر می شوید. یاران گرامی در این برنامه شنونده ی صحبت های ایشان هستید.

 

 



ادامه مطلب ...

 

آلبوم نرگس مست - حسام الدین سراج - Hesamodin Seraj - Narges Mast

آلبوم نرگس مست - حسام الدین سراج - Hesamodin Seraj - Narges Mast

 

 



ادامه مطلب ...
Hessam Seraj & Mohammad MirZamani - Veda I and II
حسام سراج و محمد میر زمانی‌ - وداع (شامل ۲ سی‌دی)
 
 

و چه لحظه ي پر سوز و گدازي است
گاه وداع
خاصه انكه بداني بر درگاه ابديت
معشوق تو را
به مهماني ديدار خويش خواهد برد
و ديه ي جانان
جان تو خواهد بود ….



ادامه مطلب ...

شاپور رحیمی و جلیل عندلیبی - شکوفه های جاویدان Shapour Rahimi & Jalil Andalibi - Shokoufehaye Javidan

گروه مولانا

شاپور رحیمی و جلیل عندلیبی - شکوفه های جاویدان

Shapour Rahimi & Jalil Andalibi - Shokoufehaye Javidan

 

 نوازنده ساز نی : بهزاد فروهری

 

 

 



ادامه مطلب ...

بیژن کامکار و تهمورس پور ناظری - آوای باران Bijan Kamkar & Tahmoures Pournazeri - Avaye Baran

بیژن کامکار و تهمورس پور ناظری - آوای باران

Bijan Kamkar & Tahmoures Pournazeri - Avaye Baran

 

 

 

 



ادامه مطلب ...
   ........   مطالب قدیمی‌تر >>
موضوعات
لینک های مفید






Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک