X
تبلیغات
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
 
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی - ساز نـــــــی
درباره وبلاگ


آید ز نی حدیثی، هر دم به گوش جانم
کاخر بیا و بشنو، دستان و داستانم




گاه بشنو از نی و گاهی ز دل

اشک از نی باشد و مشکش ز دل
این نوای نی، گل افشان می کند
وای بر دل، دیده گریان میکند


بگذر از نی ، من حکایت میکنم
و ز جدایی ها شکایت می کنم
نی کجا این نکته ها آموخته؟
نی کجا داند نیستان سوخته؟
بشنو از من بهترین راوی منم
راست خواهی هم نی و هم نی زنم
نشنو از نی ،نی حصاری بیش نیست
بشنو از دل ، دل حریم دلبریست
نی چو سوزد ،خار خاکستر شود
دل چو سوزد خانه ی دلبر شود

گرچه نی زرد و ضعیف و لاغر و بیدست و پاست
چون عصای موسوی در خوردن غم اژدهاست


ز نغمه تا خدا یک کوچه راه است
بر این بیت بلندم نی گواه است


ای نی محزون نوایی ساز کن
ناله جانسوز را آغاز کن
مرحبا ای بازگوی رازها
از تو شد صاحب اثر آوازها


گفتم به نی چو حال من اشفته زین نواست
گر عشق نیست در دلت این ناله از کجاست
هر زیر و بم صدای تو را گوش و جان
هر پیچ و خم حدیث تو با روحم اشناست


اعضای وبلاگ 1050 نفر

یکشنبه سی ام بهمن 1390 :: 12:31 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

به نام خدا

با سلام

حدود یک سال است که این وبلاگ فعالیت خود را آغاز کرده است و با تمام تلاش ام سعی کرده ام که تمامی فایل های نی نوازی که در سرتاسر اینترنت پراکنده بود رو به صورت یک منبعی غنی  برای نی نوازان عزیز فراهم کنم . اما هنوز کاری بسیار طولانی در پیش است تا بتوانم تمام کاستی های این وبلاگ رو برطرف کنم .

در طی تماس هایی که با دوستانی که علاقه مند به ساز نی دارم و در شهرستان های دور از پایتخت زندگی می کنند و فاقد استاد می باشد داشتم فهمیدم که این دوستان به چه اندازه در تنگنا هستند که اولا چطور یک ساز مناسب رو انتخاب کنند و اگر بتوانند ساز خوبی رو هم پیدا کنند از وجود استاد بی بهره هستند.


از نوازنده های عزیز و به خصوص استاد های بزرگوار نی خواهش میکنم اگر می توانند به این وبلاگ برای پیشرفت هرچه بیشتر ساز نی کمک کنند ممنون میشم که این وبلاگ رو که در ابتدا راه هست  کمک کنند تا بتوانیم با کمک هم این ساز رو به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

 

هر  عاشق دلسوخته ساز نی که می تواند به ما به هر نحوی کمک کند دست گرمش را می فشاریم.


راههای تماس :

1 – شما می توانید نظرات خود رو به همراه یک راه ارتباطی مانند ایمیل – آدرس وبلاگ یا وب سایت خودتان – شماره تلفن برای من در وبلاگ قرار بدهید

2- تماس با شماره 09187401362

 

فول آلبوم حسین علیزاده



بیوگرافی حسین علیزاده

حسین علیزاده سال ۱۳۳۰ در منطقه سید نصر الدین بازار تهران متولد شد. دوره‌های آموزش موسیقی را در هنرستان موسیقی تهران زیر نظر استادانی چون هوشنگ ظریف و حسین دهلوی طی کرد . و پس از راه یابی به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر دیگرانی چون حبیب‌الله صالحی،محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله خان دوامی نکته های نوازندگی تار و سه تار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت. علیزاده از سال‌های ابتدایی دهه پنجاه به تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و همزمان شکل دهی گروه مرکز حفظ واشاعه و شیدا و عارف و گروه سازهای ملی و حضور در برنامه‌های موسیقی جشن و هنر شیراز را دنبال کرد که حاصل آن تدوین و اجرای دستگاه ماهور توسط گروه مرکز حفظ و اشاعه (جشن هنر شیراز۱۳۵۴) و کنسرت نوا با خوانندگی پریسا (فاطمه واعظی) در سال ۱۳۵۵ همین جشن بود. در این سالها علیزاده با ساخت و اجرای قطعاتی چون سواران دشت امید و حصار فرمی تازه را به موسیقی ایرانی اضافه کرد که نبوغ وی دراین زمینه را نشان داد. ساخت کنسرتوی نی و ارکستر با عنوان نینوا در سالهای ابتدایی دهه شصت نام علیزاده را بیش از گذشته بر زبان ها جاری ساخت . این قطعه که با نی جمشیدعندلیبی به عنوان تکنواز نی اجرا شد ، از جمله شاخص ترین قطعات تاریخ موسیقی ایران به شمار می رود که علیزاده آن را با الهام از تحولات سالهای ابتدایی دهه شصت تصنیف کرد. [اجرای زنده نینوای حسین علیزاده پس از ده سال] پس از تعطیلی و توقف موسسه چاووش، علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در سال‌های میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را بازسازی کرد که حاصل آن کنسرت شور انگیز با صدای شهرام ناظری، صدیف تعریف و بیژن کامکار در تالار وحدت بود. این کنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام انتشار عمومی یافت. پس از آن علیزاده به تجربه در ساخت انواع موسیقی پرداخت که در زمینه موسیقی ایرانی در قالب تکنوازی می توان به آثاری چون ترکمن، پایکوبی، همایون(با سه تار) و ماهور، هجرانی، همنوایی، نوا (تار) در زمینه گروه نوازی آلبوم های راز ونیاز (با صدای علیرضا افتخاری) صبحگاهی (با صدای محسن کرامتی) و آثاری به صورت گروه نوازی (آوای مهر،راز نو، به تماشای آبهای سپید، نی نوا، عصیان و واریاسیون کردی) اشاره کرد. علیزاده در زمینه موسیقی فیلم هم تجربه‌های موفقی داشت که از جمله آنها می‌توان به موسیقی فیلم‌های چوپانان کویر (حسین محجوب)، دل شدگان (علی حاتمی)، گبه (محسن مخملباف)، عشق طاهر (محمد علی نجفی)، ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی)، زمانی برای مستی اسب‌ها (بهمن قبادی)، ابر و ‌آفتاب (محمود کلاری)، میراث کهن (سید محمد میر سلطانی)، زشت و زیبا (احمد رضا معتمدی)، لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند (بهمن قبادی)، نیومانگ (بهمن قبادی) و موسیقی متن سریال تلویزیونی زیر تیغ اشاره کرد. وی همچنین درزمینه انتشار کتاب و آلبوم‌های آموزشی تجربه‌های موفقی داشت که انتشار ده قطعه برای تار (در ۴ جلد) ردیف میرزا عبدالله (اجرا باتار و سه تار)، دستور تار و سه تار دوره متوسطه تا پیشرفته (کتاب ونوار) بوسه‌های باران (مجموعه تصانیف) و پارتیتور قطعه نوا از جمله کارهای وی در این زمینه است. حسین علیزاده از سال‌های پایانی دهه ۷۰ همکاری خود را با محمد رضا شجریان و کیهان کلهر و همایون شجریان آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرت‌های مختلف در اروپا و آمریکا و کنسرت همنوا بابم در تهران (تالار کشور) بود. حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبوم‌های فریاد، همنوا بابم، داد و بیداد، زمستان و نوا بود. علیزاده در سال ۸۳ با ژیوان گاسپاریان همکاری مشترکی داشت که حاصل آن کنسرتی در کاخ نیاوران بود که بعدها این کنسرت در قالب آلبومی به نام به تماشای آبهای سپید انتشار عمومی یافت و تا مرحله نهایی جایزه گرمی برای بخش موسیقی جهانی پیش رفت. حسین علیزاده در کمک به ساخت سازهای تازه تجریه‌های موفقی داشت که از آن میان می‌توان به ابداع سازهای سلانه و شور انگیز اشاره کرد که هم اینک نیز در کنسرت‌هایش از آن بهره می‌گیرد. همچنانکه در معرفی سازندگان سازها نیز پیشگام بود و درکنسرت‌های خود از سازندگان سازهایی که خود با آنها تکنوازی می کرد در بروشور کنسرت یاد کرده است. سال گذشته علیزاده گروهی به نام ضربانگ را شکل داد که حاصل آن اجرا در چند کشور اروپایی بود. علیزاده که سالها قبل در فکر تجریه‌های تازه در زمینه موسیقی آوازی بود، با شکل دهی گروهی به نام هم آوایان این تجربه را توسعه داد که آخرین اجرای این گروه در تابستان امسال از گسترش ایده‌‌های تازه وی دراین زمینه خبر می‌دهد. 

مخصوص اعضا - تکنوازان نی این بخش مخصوص اعضای وبلاگ می باشد.برای دانلود باید حتما عضو وبلاگ شوید . پس از عضویت رمز صفحه به ایمیل شما ارسال می شود.




ادامه مطلب ...

Mepmedia Mp3 Editor Deluxe 4.0.1 راه حلی ایده آل برای ویرایش کردن فایل‌های صوتی شما به صورت حرفه ای می‌باشد. این برنامه قادر است تا هر بیت از صدایی که شما می‌شنوید را ضبط  کند و آنها را با دقت میلی ثانیه ویرایش کند و در انتها با اضافه کردن افکت‌های مختلف آن را برای شما منحصربه‌فرد کند. این برنامه دارای ابزارهای حرفه ای زیادی برای ضبط کردن، ویرایش کردن و آنالیز فایل‌های صوتی جهت ساخت بهترین سی دی‌های صوتی می‌باشد.

 

برخی از ویژگی‌های برنامه Mepmedia Mp3 Editor Deluxe 4.0.1:

  • چسباندن فایل‌های صوتی به یکدیگر جهت ایجاد فایل‌های صوتی بدون وقفه
  • ویرایش اطلاعات فایل‌های WMA
  • امکان ریپ کردن سی دی‌های صوتی به صورت مستقیم
  • ساخت سی دی‌های موزیک
  • کاربرد آسان و راحت با رابط کاربری برنامه
  • سازگار با ویندوز سون

 



ادامه مطلب ...

تاکنون نرم افزارهای متعددی در زمینه ساخت و ویرایش فایل های صوتی و موسیقی به شما معرفی نموده ایم که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی را نسبت به یکدیگر دارا می باشند. بسیاری از این نرم افزارها از قابلیت های متعددی برخوردار می باشند و مصارف استفاده هر یک از آن ها نیز کاملا مشخص است. بسیاری از این نرم افزارها به عنوان استدیوهای نرم افزاری برای کاربران عمل می کنند و مصارف استفاده ابزارهای این برنامه های نیز همان طور که مشخص است تنها ویرایش و هماهنگ سازی آهنگ ها و یا قرار دادن یک افکت صوتی بر روی آهنگ می باشد. این دسته از نرم افزارها برای کاربرانی که قصد دارند تا در چند کاربرد مختلف از برنامه استفاده نمایند قابل بهره برداری نمی باشد.در این مطلب نرم افزاری را به شما معرفی می کنیم که یک ابزار بسیار کامل در این زمینه می باشد و علاقه مندان بسیاری را جذب خود نموده است.

Ableton Suite v8.2.5 نام نرم افزاری کاملا حرفه ای با ابزارهای متنوع می باشد که به منظورهای مختلفی در زمینه موسیقی طراحی شده است.

 این نرم افزار چند منظوره از ظاهر گرافیکی بسیار زیبا و کاربر پسندی برخوردار می باشد که می توان از این نرم افزار را در محیط های مختلف کاری استفاده نمود. از ابزارهای موجود در این نرم افزار حرفه ای می توان برای مصارفی همچون ساخت آهنگ و ویرایش فایل های صوتی ، قابل استفاده در استدیوهای صدابرداری و ضبط صدا و سازگاری برنامه به دستگاه ها ، قابل استفاده برای Beat سازان حرفه ای ، برای طراحان صدا ، قابل استفاده توسط DJ ها برای استفاده در کنسرت ها و … این نرم افزار محصولی از شرکت Ableton می باشد.

 



ادامه مطلب ...

 

اعضای گروه سروشان :

کمانچه  و ساز های زهی و آرشه ای : آرش کامور

نی : حسین قاسم زاده و مرتضی گازرانی

سنتور : مسعود انتظاری – کمال شوهانی

دف و دهل : زکریا یوسفی

تار : مهران فلاحی

عود : بهناز بهنام نیا

تارو تارباس : گلشن دانش

تار و رباب : تورج زادپور

تار : سیاوش کفاشی

تنبک و ضرب زورخانه ای : سپهر حمزه لو

کمانچه آلتو : علیرضا مهدی زاده

سه تار : مهدی رستمی 


 

دانلود آلبوم سبوی تشنه با صدای سالار عقیلی

 




ادامه مطلب ...
شنبه بیست و نهم بهمن 1390 :: 17:44 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
آلبوم نفس باد صبا، نادر گلچین

آلبوم «نفس باد صبا» آواز «نادر گلچین» به آهنگ‌سازی «همایون خرم»، تنظیمِ «مجتبی میرزاده» و گویندگیِ «سرور پاک‌نشان» در «دستگاه چهارگاه» و «آواز بیات ترک» بر روی غزلیات «حافظ» است. این آلبومِ ۵۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای شاملِ دو بخشِ «نفس باد صبا (دستگاه چهارگاه)» و «هُدهُد خوش‌سخن (آواز بیات ترک)» است. نام آلبومِ «نفس باد صبا» که نام بخشِ نخستِ آن نیز هست از غزل شماره‌ی ۱۶۴حافظ با همین مطلع گرفته شده است.

هنرمندان:
نادر گلچینآواز
همایون خرم: آهنگ‌ساز
مجتبی میرزاده: تنظیم
محمد موسوینی
سیمین آقارضی: قانون
امیرناصر افتتاح: تنبک
سرور پاک‌نشان: گوینده

دکلمه، متن قرمز اجرا نشده است:
بوی خوش تو هر که ز بادِ صبا شنید
از یارِ آشنا سخنِ آشنا شنید
ای پادشاه، سایه ز درویش وامگیر
که‌این گوش بس حکایتِ شاه و گدا شنید
خوش می‌کنم به باده‌ی مشکین مشامِ جان
کز دلق پوش صومعه، بوی ریا شنید
سرّ خدا که عارف سالک به کَس نگفت
در حیرت‌ام که باده فروش از کجا شنید؟
یا رب کجاست مَحرمِ رازی که یک زمان
دل شرحِ آن دهد که چه گفت و چه‌ها شنید
این‌اش سزا نبود دلِ حق‌گزارِ من
کز غم‌گسار خود سخن ناسزا شنید

برگرفته از جلد و متن اثر



ادامه مطلب ...

مشخصات آلبوم

نام آلبومسیاه مشق

خواننده:علیرضا شاه محمدی

موسیقی:مهدی آذر سینا

مدت زمان: 58 دقیقه و 21 ثانیه





ادامه مطلب ...

Taj Esfahani, Ghamar Vaziri, Younes Dardashti va ... - Avaz Irani II
تاج اصفهانی‌، قمر وزیری، یونس دردشتی و ... - آواز ایرانی‌ ۲
 

مردم شهر سياه
خنده هاشان همه از روي رياست
دلشان سنگ سياست
ما در اين شهر دويديم و دويديم، چه سود؟
هر كجا پرسه زديم، خبر از عشق نبود
و تو اي مرغ مهاجر كه از اين شهر گذر خواهي كرد
نكند از هوس دانه گندم
به زمين بنشيني

من طعم ِ شرر انگیز ِ‌ آرزوهای محالم را
با همرهی باد سرد خزان
به استقبال گور خواهم برد
که بپوسند در آنجا
و به دیدارکسی در خموشی بروند




ادامه مطلب ...

Taj Esfahani, Adib Khansari, Hossein Ghavami va ... - Avaz Irani I
تاج اصفهانی‌، ادیب خوانساری، حسین قوامی و... - آواز ایرانی‌ ۱
 

روزها بگذشته و در خاطرم افسانه اي
خواهشم يك بوسه بود … گفتي برو ديوانه اي
بر لب جوي دو چشمت تشنه ماندم ، بي وفا
لحظه اي بنگر مرا تا دل شود ويرانه اي
روزها در حسرت يك عشوه ماندم تا هنوز
ناز كن، خواهي بكش … اما نگو بيگانه اي
در هواي ذهن دل ، آغوش تو باز است و گرم
بهتر از بلبل، بخوان … در باغ جان مستانه اي
در خودم ديدم بيايم باز هم منت كشم
در زدم ، بگشا … كه ميدانم كنون در خانه اي
طول و عرض كوچه را آنقدر پيمودم كه باد
با فغان ميگفت : مجنون … موي ما را شانه اي
طعنه ها شيرين شنيدم تا مرا باور كني
گر نخواهي مي روم … اما بدان يكدانه اي




ادامه مطلب ...

http://musiciranian.blogfa.com/

سلام به همه عزیزان

گزیده ای از کنسرت سیمرغ از ساخته های حمید متبسم و باصدای همایون شجریان و رهبری هومن خلعتبری دراکتبر سال ۲۰۱۱ در سالن شهر " هیرلن هلند " اجرا گردیده که از "برنامه مکث " براتون ضبط کردم  ، واقعا کاری بسیار با ارزش و دیدنی میباشد .

اعضاي گروه سيمرغ عبارت بودند از:

پاشا هنجني-ني-تكنواز ، سپنا جهان آبادي-كمانچه-تكنواز ، سينا علم-كمانچه ، مسلم عليپور-كمانچه ، سهيل صادقي-كمانچه ، عليرضا دريايي-كمانچه ، بهنوش بهنام نيا-كمانچه ، رضا آبايي-قيژك آلتو ، شيما شاه محمدي-قيژك آلتو ، سمانه باروتي-قيژك آلتو ؛ بهار مديري-قيژك آلتو ؛ مهدي بصيرت منش-قيژك بم ، بيتا قاسمي-قيژك بم ، پويا سرايي-سنتور-تكنواز ، آزاد ميرزاپور- تار ، پديده احرار نژاد-تار ، پويان بيگلر-تار ، سياوش برهاني-تار ، سحر سخايي-تار ، ميلاد علي پور –تار ، علي پژوهشگر-بربت-تكنواز ، مرجان راوندي-بربت ، مسعود عابديني-بربت ، آوا ايوبي-بم تار ، جلال امير پورسعيد –بم تار ، ترگل خليفي-بم تار ، سايه سديفي- كر سوپرانو-تكخوان ، گلاره وزيري زاده-كر سوپرانو ، سعيده قاضي-كر سوپرانو ، مازيار يونسي-كر تنور ، نيما خادم لو-كر تنور ، مهيار طهماسبي-كر تنور ، سينا خشك بيجاري-سازهاي كوبه اي ، افشين بابايي-سازهاي كوبه اي ، مجيد وطنيان-سازهاي كوبه اي



ادامه مطلب ...



http://musiciranian.blogfa.com/

 

  

    در اين آلبوم كه نواي موسيقي محلي لري به گوش مي‌رسد،بخش اول قطعاتي چون رسم بير،گل‌آتش، چي‌بلي،كل شادي، كل‌ سپيده و در بخش دوم قطعاتي چون زندگي، نانوشته و غم سرو به چشم مي خورد كه نوازندگاني چون «رحم خدا نوري شاد»:سرنا،«عيسي خلفي»: عود،«رضا نيازي»:‌سنتور،«سيدمهدي موسوي»: ني، «ماني‌آقاملايي»‌: تار و تنبور،«رضا پرويز‌زاده»و «ساسان بازگير»: تار و بم‌تار،«محسن زهرايي»: تنبك،«حسين رضايي‌نيا»:دف و« فرشاد سيفي»: كمانچه ودهل به اجراي اين قطعات پرداخته‌اند.در اين مجموعه«ايرج رحمانپور»يكي از توانمندترين افرادي است كه گوشه‌اي از اشعار، ملودي‌ها و بداهه‌نوازي‌هايش رامي‌شنويم. از ويژگي‌هاي اشعار او كه در دو دهه گذشته تحول بنيادي در شعر محلي لري به وجود آورده، ضمن انسجام ساختار و شيوه‌اي كلام، پرداختن به مسايل مهم اجتماعي و فرهنگي است. همچنين از ويژگي‌هاي آثار«رحمانپور»خلق توامان ملودي و كلام است كه خود از مهمترين عوامل ماندگاري و تاثير گذاري آثار اوست. 
«فرشاد سيفي»نيز كه ساخت ملودي چند ترانه و تنظيم و اجراي كل اثر را به عهده داشته، به خوبي در لابلاي ساخته‌هاي خود ازملودي‌هاي آشناي قديمي به خصوص جملات ويژه زنده ياد «شاميرزا مرادي» بهره گرفته است. 
بنابراين گزارش آنچه در مجموعه«گل آتش» و بويژه قطعه مخصوص «رسم بير» شايسته توجه است در وهله اول جنس ممتاز صداي خواننده و طرز اجراي اوست كه كيفيتي تازه و اصيل را به گوش مي‌رساند و نيز استفاده هوشمندانه تنظيم‌كننده اثر از فضاي سازهاي متنوع، نقش روايي سازهاي كوبي، تحريرهاي اختصاصي،‌سازبندي، بهره‌گيري آگاهانه از تكنيك ضبط و حفظ يكدستي محتواي اثر در عين ايجاد تنوع است. 
«گل‌آتش» از نادرترين آثاري است كه در آن بخشي از مشكلات و نابساماني‌هاي اجتماعي و فرهنگي لرستان از زبان ساز و آواز گروهي از هنرمندان اين ديار ارائه شده است كه اين آلبوم موسيقي فولكلور لري به همت مركز موسيقي حوزه هنري منتشر شده است.

خبرگزاری فارس




ادامه مطلب ...
 



Hossein Alizadeh - Dastoor Setar (2 CDs) Doreh Ebtedayee
حسین علیزاده - دستور سه‌تار (۲ سی‌دی) دوره ابتدایی





مخصوص اعضا - تکنوازان نی این بخش مخصوص اعضای وبلاگ می باشد.برای دانلود باید حتما عضو وبلاگ شوید . پس از عضویت رمز صفحه به ایمیل شما ارسال می شود.

شنبه بیست و نهم بهمن 1390 :: 8:38 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)




از دوستانی که این نی نواز رو میشناسند . تقاضا میشود که درقسمت نظرات اسم این نوازنده رو بنویسند



ادامه مطلب ...
شنبه بیست و نهم بهمن 1390 :: 1:16 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


آلبوم گفتگو با دوست، استاد الهی Dialogue with the Beloved

آلبوم «Dialogue with the Beloved» به فارسی «گفتگو با دوست» سومین آلبوم منتشر شده از آواز و نوازندگی تنبورِ «نورعلی الهی» عارف، فیلسوف، قاضی و موسیقی‌دان معاصر ایرانی معروف به «استاد الهی» است که نخستین بار در سال ۱۹۹۷ در فرانسه به‌دست «Chant du Monde» با نام «Dialogue avec l'Aimé» منتشر و بعدها در سال ۲۰۰۴ بازبینی و بازنشر شد.

گفتمان میان روح و خالق‌اش (دل‌داده و دلدار در عرفان) در ادبیات ایران بسیار رایج است، و این گفتگو اساسِ آلبوم «گفتگو با دوست» است که شعر و آهنگ در آن یکدیگر را برای نمایاندن این فضا پوشش می‌دهند. در این آلبوم قطعه‌ی بلندِ «تضرعِ شیخ امیری»، «دستگاهِ شاه حسینی» و «سماعِ معنوی» هر کدام به شیوه‌ی خود گوشه‌های گوناگونی از این گفتگو را بازگو می‌کنند.

موسیقی در زندگی «نورعلی الهی» چیزی فراتر از هنرِ آهنگ‌سازی یا نوازندگی و یکی از شیوه‌‌هایپرستش بود. او که نوازندگی تنبور را از سن ۶ سالگی آغاز و در ۹ سالگی استاد این ساز نامیده می‌شد نه در هیچ جمعی نوازندگی کرد و نه هرگز نوازندگی‌اش را با اصولی حرفه‌ای ضبط کرد. موسیقی وی، ریشه در سنتی دیرینه دارد که سال‌ها سینه به سینه گشته است. طبق این سنت، در جمع‌های معنوی، متونِ مقدس را با صدای موزون می‌خواندند. این نغمه‌ها گاهی با سازهایی چون تنبور، نی، و دف همراه می‌شد.

از نقش‌های اصلی «نورعلی الهی» در اعتلای موسیقیِ تنبور این‌که رپرتوار ساده و ابتدایی این ساز را به مجموعه‌ای دقیق، پیچیده و هنری تبدیل کرد. هر چند موسیقی او مبتنی بر سنتِ کهن است، اما از بسیاری جهات، پدیده‌ای است کاملاً بدیع که ویژه‌ی اوست. ساخته‌ها و بدیهه‌نوازی‌های فراوان او از لحاظ پیچیدگی، رنگ، لحن و دامنه‌ی وسیعِ عواطفی که برمی‌انگیزد، به هیچ یک از قطعاتی که پیش از او وجود داشت، شباهت ندارد. «نورعلی الهی»، تغییرات مهمی نیز در ساز به وجود آورد، با اضافه کردن سیم سوم، صدا و رنگ‌های تأثیرگذار فراوانی پدید آورد و آن را با هنر آرایه‌پردازی ویژه‌ی نوازندگی‌اش که شامل به‌کارگیریِ هر پنج انگشت دو دست است، ترکیب کرد. استادان موسیقی همچون موریس بژار، یهودی منوهین، موسی معروفی و ژان دورینگ او را موسیقی‌دانی بزرگ و استاد یگانه تنبور دانسته‌اند.

موسی معروفی، مجله موزیک ایران، شماره ۹۷، خرداد - تیر ۱۳۳۹:
«من خود از یکی از بزرگان اهل حق (مسلکی عرفانی که توسط سلطان اسحاق بنیان گذاشته شد) کهتنبور را به‌خوبی می‌نواخت، آهنگی شنیدم که آن را در مجالس مخصوص نیاز به‌کار می‌برند. چنان منقلب و پریشان شدم که گویی در این عالم نیستم و عجب در این است که تا چند ساعت مست و بی‌خود بودم و توجهی به دنیا و عالم ماده نداشتم، بعداً که به حال طبیعی برگشتم پیش خود گفتم یاللعجب، اگر موسیقی این است، پس آنکه هر روزه از رادیو می‌شنوم چیست؟»

روح الله خالقی، سرگذشت موسیقی ایران، جلد ۱ صفحه ۱۴۵:
در قدیم دو نوع تنبور بوده است، تنبور خراسانی و تنبور بغدادی. این ساز دو سیم داشته و مضرابی بوده که با انگشتان دست راست نواخته می‌شده و هم‌اکنون در کردستان معمول‌ است. حتی در تهران یکی از قضات محترم دادگستری که شاید نخواهد نامش را ذکر کنم این ساز را در نهایت خوبی می‌نوازد و نواهای قدیم موسیقی کُرد را که خود بحث جداگانه‌ای است، در کمال زیبایی اجرا می‌کند. اسامی نغمه‌ها، تماماً فارسی خالص است و کمتر به موسیقی امروز ما شباهت دارد.

«نورعلی الهی» ۱۹ شهریور ۱۲۷۴ در روستای جیحون‌آباد استان کرمانشاهان زاده شد و دوران کودکی را نزد پدرِ عارف‌اش به مراقبه و تجربه‌های معنوی گذراند. هنگام مرگ پدرش ۲۴ سال سن داشت و به این نتیجه رسیده بود که معنویت را نمی‌توان در انزوا جُست و از همین رو مقامِ ممتاز معنوی و اجتماعی‌اش را که به دلیل همان ریاضت‌ها کسب کرده بود کنار نهاد، ریش و موهای خود را که نمادِ عرفانِ سنتی بود کوتاه کرد، لباس روحانی‌اش را از تن به‌در کرد و با مهاجرت به تهران کارمند اداره‌ی ثبت احوال شد.رضاشاه در سال ۱۳۰۵ تشکیلات قضایی را دگرگون کرد و «نورعلی الهی» در یکی از دوره‌های آموزش قضاوت وارد شد، دوره‌ای ۳ ساله که تنها ۶ ماه به پایان آن مانده بود! با این احوال وی با پشت‌کار و تکیه بر دانشِ پیشین‌اش دوره را با موفقیت به پایان برد و در سال ۱۳۱۲ فارغ التحصیل شد و نزدیک به سی سال مدارج بین کفالتِ دادگاهِ بخش تا ریاست دادگستری، دادستانی و ریاست دادگاه جنایی را که بالاترین رتبه در رشته‌ی قضایی است، سپری کرد و پس از سال‌ها خدمت در مناطق مختلف ایران در سال ۱۳۳۶ به خواست خود بازنشسته شد. وی در کنار قضاوت به پژوهش در الهیات، فلسفه، حکمت و عرفان پرداخت، «نورعلی الهی» در مقام مقایسه‌ی دوره‌ی انزوای عرفانی‌اش با دوره‌ی قضاوت‌اش گفته است: «ریاضت‌هایی که قبل از ورودم به اداره کشیدم، هر دوازده سال آن به اندازه‌ی یک سال در اداره بودن اجر نداشت.»

چرا «نورعلی الهی» «استاد الهی» خوانده شد؟
در هنگام تولد به‌دست خانواده‌اش «فتح‌الله» نامیده و در آن سال‌ها که هنوز نام خانوادگی در ایران رایج نبود او را «کوچک‌علی» هم می‌خواندند. در ۱۱ سالگی پدرش پس از آن‌که سیرِ عرفانی وی را مشاهده کرد ناگهان او را «سید نورعلی» خواند. «سید نورعلی» در سال ۱۹۴۱ که دادستان خرم‌آباد بود شهرتِ «الهی» را برای خود برگزید. پس از مرگش در سال ۱۳۵۳ خواهرش «ملک‌جان نعمتی» تمامِ مدت بیست سال بعد از مرگ او همیشه او را «حضرت استاد» نامید و در راه گسترش عرفان او کوشید. سال ۱۹۹۵ کمیته‌ای مشغول آماده‌سازی مقدمات بزرگ‌داشت یک‌صدمین سال تولد «نورعلی الهی» با حمایت یونسکودر پاریس، لندن، نیویورک، تهران و لوس‌آنجلس بود و می‌بایست لقب «حضرت استاد» را به انگلیسی برمی‌گرداندند که نتیجه می‌شد «حضرت والا» یا «اعلی‌حضرت استاد نورالهی» (His Highness or Majesty Master Nur Ali Elahi) که این‌ها با افتادگیِ «نورعلی الهی» در تضاد بود. از این رو با اجازه‌ی خانواده‌اش کمیته عنوان «استاد الهی» (Ostad Elahi) را به احترام تلاش بی‌وقفه‌ی خواهرش برای او برگزیدند و از این رو در تمامی کتاب‌ها و مقالاتی که پس از سال ۱۹۹۵ نوشته شده است از او با نام «استاد الهی» یاد می‌کنند.

فهرست:
۱. شِیخ امیریِ استاد الهی (Ostad Elahi's Sheykh Amiri)
۲. دستگاه شیخ امیری (Sheykh Amiri Suite)
۳. ذكر و سماعِ معنوی (Mystical Hymns And Dances)
۴. دستگاه شاه حسینی (Shah Hoseyni Suite)



ادامه مطلب ...
جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 :: 20:13 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


خواننده :           نی و کلام استاد حسن کسایی
...
             
آهنگساز :          
...
             
تنظيم كننده :           گوینده دوم: مینا تقی زاده
...
             
ترانه سرا :           هوشنگ ابتهاج، حسین مسرور، محمد جعفر محبوب، محمد شفیعی، سیمین بهبهانی، هاشم جاوید، علی مظاهری.
...
             
انتشارات :           آوای نوین اصفهان
...
ژانر :           سنتي
...
             
             
حواشي :           وحید رضا صیرفیان: به مناسبت هشتادمین سال تولد استاد حسن کسایی، موسیقیدان و نوازنده برجسته نی، مجموعه کاملی از 12تصاویر کودکی تا حال، به روایت دیمیتار کاوراکف در قطع A4 عرضه شده است. این مجموعه شامل سی دی صوتی از حسن کسایی است که بر روی نی نوازی خود برگرفته از مجموعه کران زنده رود، ترانه هایی را دکلمه کرده است. این اثر ارزشمند شرکت آوای نوین اصفهان، اولین مجموعه کامل از تصویر، کلام و هنر بزرگان موسیقی ایران است که توسط شرکت های موسیقی عرضه می شود.
...
             
ماه انتشار:           فروردين
...
سال انتشار :           1388
...
نظرات


 

آلبوم «افسانه عشق» با صدای سینا سرلک آهنگسازی مسعود تدینی و تنظیم سامان احتشامی توسط شرکت ایران گام منتشر شد. سینا سرلک در مورد این کار می‌گوید: «این آلبوم در فضای دستگاه شور اصفهان، دشتی و ماهور ساخته و برای ارکستر تنظیم شده که تلفیقی از ساز‌های ایرانی و غربی است و پیش بینی می‌شود در نوع خود مخاطبان بسیاری را به لحاظ سبک موسیقایی جذب نماید.»


اشعار «افسانه عشق» از شاعران معاصر ایران است و فضای این اثر بازگو کننده‌ی احساس و تجربه عشق، فراق و وصال است و این چیزی است که برای هر انسانی با هر سنی روی می‌دهد و در واقع «افسانه عشق» آینه‌ای از زندگی واقعی انسان است.

 

کلیه قطعات این آلبوم در استودیو ضبط شده و نوازندگانی چون ارسلان کامکار (ویولن)، پرویز یحیوی( دف)، کریم قربانی (ویولنسل)، بابک شهرکی (کمانچه) و مسعود تدینی (سه تار)، سعید روحانی (نی) و... در این اثر موسیقایی با سینا سرلک همکاری داشته‌اند. سامان احتشامی علاوه بر نوازندگی پیانو، تنظیم قطعات را انجام داده است.



ادامه مطلب ...

پیانو یکی از سازهای صفحه‌ کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های آن تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده‌شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کننده صدای آن‌ها را دارد. پیانو به عنوان مادر سازها و کامل‌ترین ساز نیز شناخته می‌شود؛ علت نسبت دادن این لقب‌ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید می‌کنند. پیانو در شکل فعلی‌اش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز می‌باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خواننده‌ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.

این مجموعه ویژه شامل ۲۰۰ فایل ویدئویی با فرمت Mov و ۵۰۰ فایل صوتی و ۱۰ کتاب راهنما می باشد که به کمک آنها می توانید در کمترین زمان ممکن به یادگیری این ساز محبوب پرداخته و با تمرین های موجود در این آموزش به درجات بالاتری در نواختن پیانو برسید. کتاب های PDF را به همراه فایل های ویدئویی دنبال کرده و فواصل موجود در این مجموعه را که به طور ترتیبی پوشه بندی شده است پیش برده و با برنامه ریزی به نتیجه دلخواه برسید. هم اکنون می توانید این مجموعه را از وب سایت کمیاب به طور رایگان دریافت نمائید.

 

 

معرفی سرفصل ها (فیلم های آموزشی نیز این مباحث را دنبال می کنند)

کتاب اول: ریتم

کتاب دوم: صداهای کلاسیک

کتاب سوم: ترفند های آکورد پیانو

کتاب چهارم: آموزش پیشرفته آکورد ها

کتاب پنجم: سبک تصنیف در پیانو

کتاب ششم: آموزش پیانو تکنو

کتاب هفتم: آموزش پیشرفته

کتاب هشتم: پیانو کلاسیک

کتاب نهم: یادگیری سریع پیانو

کتاب دهم : منابع ریتم های پیانو



ادامه مطلب ...
آلبوم ایران، موسیقی فارسی، عبدالوهاب شهیدی

آلبوم «Iran: Musique Persane»، به فارسی «ایران، موسیقی ایران» (Persian Music) نوازندگیِ عود و آواز«عبدالوهاب شهیدی» در «دستگاه ماهور» و «دستگاه سه‌گاه» به مدت ۴۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه است که در سال ۱۹۷۱ اجرا و توسط «Ocora» وابسته به «Radio France» در اکتبر ۱۹۸۷ در فرانسه منتشر شد. حضور هنرمندانی که گروه «اساتید موسیقی ایران» را به رهبری فرامرز پایور تشکیل می‌دادند از امتیازات مثبت این آلبوم است. آواز «دستگاه ماهور» آلبوم بر اساس غزلِ «سعدی» و دوبیتی‌ای از «باباطاهر» و آوازِ «دستگاه سه‌گاه» آن بر اساس غزلِ «حافظ» است.

متن قرمز رنگ در آواز نیست.
مویت رها مکن که چنین بر هم اوفتد
که‌آشوب حُسنِ روی تو در عالم اوفتد
گر در خیال خَلق پری‌وار بگذری
فریاد در نهادِ بَنی‌آدم اوفتد
افتاده‌ی تو شد دلم ای دوست، دست گیر
در پای مَفکنش که چنین دل کم اوفتد
در رویت آن که تیغ نظر می‌کشد به جهل
مانند من به تیر بلا محکم اوفتد
مشکن دلم که حُقه‌ی راز نهان توست
ترسم که راز در کف نامحرم اوفتد
وقت‌است اگر بیایی و لب بر لب‌ام نهی
چندَم به جست و جوی تو دم بر دم اوفتد؟
سعدی صبور باش بر این ریش دردناک
باشد که اتفاق یکی مَرهم اوفتد
هنرمندان:
بربط و آوازعبدالوهاب شهیدی
سنتورفرامرز پایور
تارجلیل شهناز
کماچهعلی‌اصغر بهاری
تنبکحسین تهرانی
نیحسن ناهید

برگرفته از جلد و متن اثر

مخصوص اعضا - تکنوازان نی این بخش مخصوص اعضای وبلاگ می باشد.برای دانلود باید حتما عضو وبلاگ شوید . پس از عضویت رمز صفحه به ایمیل شما ارسال می شود.



ادامه مطلب ...

M.R Lotfi, Afsharnia, Ghavihelm & Omid Lotfi - 1997 Zurich Concert
محمد رضا لطفی‌، قوی حلم، افشارنیا و امید لطفی‌ - کنسرت ۱۹۹۷ زوریخ

 

دلم لرزيد
قلبم معني چشم ترا فهميد
پشت گوشه گلبرگ زيبايي ، ترا چون ديد
از برق نگاهت ، لحظه اي ترسيد
دلم لرزيد
شايد عشق را فهميد
چون آرام آرام آن نگاهت
قلب مرا دزديد
كسي پرسيد
يعني عاشقي, عشق تو را هم ديد؟
نمي دانم چرا دل از نگاهش اينچنين لرزيد
و او در چشم خيس از شوق من
تنها فقط خنديد



ادامه مطلب ...
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 23:45 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


lable


دانلود فیلم تدریس استاد کسائی با حجم 3 مگا بایت


پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 20:43 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


آلبوم موسیقی آسمانی استاد الهی

آلبوم «The Celestial Music of Ostad Elahi» به فارسی «موسیقی آسمانی استاد الهی» نخستین مجموعه‌ی منتشر شده از آواز و بدیهه‌سازیِ تنبورِ «نورعلی الهی» عارف، فیلسوف، قاضی و موسیقی‌دان معاصر ایرانی معروف به «استاد الهی» است که نخستین بار در سال ۱۹۹۴ در فرانسه به‌دست «Chant du Monde» با نام «Musique Céleste D'Ostad Elahi» منتشر و بعدها در سال ۲۰۰۴ بازبینی و بازنشر شد. این مجموعه دربردارنده تعدادی از نامی‌ترین قطعات نوازندگی «نورعلی الهی» است.

موسیقی در زندگی «نورعلی الهی» چیزی فراتر از هنرِ آهنگ‌سازی یا نوازندگی و یکی از شیوه‌‌هایپرستش بود. او که نوازندگی تنبور را از سن ۶ سالگی آغاز و در ۹ سالگی استاد این ساز نامیده می‌شد نه در هیچ جمعی نوازندگی کرد و نه هرگز نوازندگی‌اش را با اصولی حرفه‌ای ضبط کرد. موسیقی وی، ریشه در سنتی دیرینه دارد که سال‌ها سینه به سینه گشته است. طبق این سنت، در جمع‌های معنوی، متونِ مقدس را با صدای موزون می‌خواندند. این نغمه‌ها گاهی با سازهایی چون تنبور، نی، و دف همراه می‌شد.

از نقش‌های اصلی «نورعلی الهی» در اعتلای موسیقیِ تنبور این‌که رپرتوار ساده و ابتدایی این ساز را به مجموعه‌ای دقیق، پیچیده و هنری تبدیل کرد. هر چند موسیقی او مبتنی بر سنتِ کهن است، اما از بسیاری جهات، پدیده‌ای است کاملاً بدیع که ویژه‌ی اوست. ساخته‌ها و بدیهه‌نوازی‌های فراوان او از لحاظ پیچیدگی، رنگ، لحن و دامنه‌ی وسیعِ عواطفی که برمی‌انگیزد، به هیچ یک از قطعاتی که پیش از او وجود داشت، شباهت ندارد. «نورعلی الهی»، تغییرات مهمی نیز در ساز به وجود آورد، با اضافه کردن سیم سوم، صدا و رنگ‌های تأثیرگذار فراوانی پدید آورد و آن را با هنر آرایه‌پردازی ویژه‌ی نوازندگی‌اش که شامل به‌کارگیریِ هر پنج انگشت دو دست است، ترکیب کرد. استادان موسیقی همچون موریس بژار، یهودی منوهین، موسی معروفی و ژان دورینگ او را موسیقی‌دانی بزرگ و استاد یگانه تنبور دانسته‌اند.

موسی معروفی، مجله موزیک ایران، شماره ۹۷، خرداد - تیر ۱۳۳۹:
«من خود از یکی از بزرگان اهل حق (مسلکی عرفانی که توسط سلطان اسحاق بنیان گذاشته شد) کهتنبور را به‌خوبی می‌نواخت، آهنگی شنیدم که آن را در مجالس مخصوص نیاز به‌کار می‌برند. چنان منقلب و پریشان شدم که گویی در این عالم نیستم و عجب در این است که تا چند ساعت مست و بی‌خود بودم و توجهی به دنیا و عالم ماده نداشتم، بعداً که به حال طبیعی برگشتم پیش خود گفتم یاللعجب، اگر موسیقی این است، پس آنکه هر روزه از رادیو می‌شنوم چیست؟»

روح الله خالقی، سرگذشت موسیقی ایران، جلد ۱ صفحه ۱۴۵:
در قدیم دو نوع تنبور بوده است، تنبور خراسانی و تنبور بغدادی. این ساز دو سیم داشته و مضرابی بوده که با انگشتان دست راست نواخته می‌شده و هم‌اکنون در کردستان معمول‌ است. حتی در تهران یکی از قضات محترم دادگستری که شاید نخواهد نامش را ذکر کنم این ساز را در نهایت خوبی می‌نوازد و نواهای قدیم موسیقی کُرد را که خود بحث جداگانه‌ای است، در کمال زیبایی اجرا می‌کند. اسامی نغمه‌ها، تماماً فارسی خالص است و کمتر به موسیقی امروز ما شباهت دارد.

«نورعلی الهی» ۱۹ شهریور ۱۲۷۴ در روستای جیحون‌آباد استان کرمانشاهان زاده شد و دوران کودکی را نزد پدرِ عارف‌اش به مراقبه و تجربه‌های معنوی گذراند. هنگام مرگ پدرش ۲۴ سال سن داشت و به این نتیجه رسیده بود که معنویت را نمی‌توان در انزوا جُست و از همین رو مقامِ ممتاز معنوی و اجتماعی‌اش را که به دلیل همان ریاضت‌ها کسب کرده بود کنار نهاد، ریش و موهای خود را که نمادِ عرفانِ سنتی بود کوتاه کرد، لباس روحانی‌اش را از تن به‌در کرد و با مهاجرت به تهران کارمند اداره‌ی ثبت احوال شد.رضاشاه در سال ۱۳۰۵ تشکیلات قضایی را دگرگون کرد و «نورعلی الهی» در یکی از دوره‌های آموزش قضاوت وارد شد، دوره‌ای ۳ ساله که تنها ۶ ماه به پایان آن مانده بود! با این احوال وی با پشت‌کار و تکیه بر دانشِ پیشین‌اش دوره را با موفقیت به پایان برد و در سال ۱۳۱۲ فارغ التحصیل شد و نزدیک به سی سال مدارج بین کفالتِ دادگاهِ بخش تا ریاست دادگستری، دادستانی و ریاست دادگاه جنایی را که بالاترین رتبه در رشته‌ی قضایی است، سپری کرد و پس از سال‌ها خدمت در مناطق مختلف ایران در سال ۱۳۳۶ به خواست خود بازنشسته شد. وی در کنار قضاوت به پژوهش در الهیات، فلسفه، حکمت و عرفان پرداخت، «نورعلی الهی» در مقام مقایسه‌ی دوره‌ی انزوای عرفانی‌اش با دوره‌ی قضاوت‌اش گفته است: «ریاضت‌هایی که قبل از ورودم به اداره کشیدم، هر دوازده سال آن به اندازه‌ی یک سال در اداره بودن اجر نداشت.»

چرا «نورعلی الهی» «استاد الهی» خوانده شد؟
در هنگام تولد به‌دست خانواده‌اش «فتح‌الله» نامیده و در آن سال‌ها که هنوز نام خانوادگی در ایران رایج نبود او را «کوچک‌علی» هم می‌خواندند. در ۱۱ سالگی پدرش پس از آن‌که سیرِ عرفانی وی را مشاهده کرد ناگهان او را «سید نورعلی» خواند. «سید نورعلی» در سال ۱۹۴۱ که دادستان خرم‌آباد بود شهرتِ «الهی» را برای خود برگزید. پس از مرگش در سال ۱۳۵۳ خواهرش «ملک‌جان نعمتی» تمامِ مدت بیست سال بعد از مرگ او همیشه او را «حضرت استاد» نامید و در راه گسترش عرفان او کوشید. سال ۱۹۹۵ کمیته‌ای مشغول آماده‌سازی مقدمات بزرگ‌داشت یک‌صدمین سال تولد «نورعلی الهی» با حمایت یونسکودر پاریس، لندن، نیویورک، تهران و لوس‌آنجلس بود و می‌بایست لقب «حضرت استاد» را به انگلیسی برمی‌گرداندند که نتیجه می‌شد «حضرت والا» یا «اعلی‌حضرت استاد نورالهی» (His Highness or Majesty Master Nur Ali Elahi) که این‌ها با افتادگیِ «نورعلی الهی» در تضاد بود. از این رو با اجازه‌ی خانواده‌اش کمیته عنوان «استاد الهی» (Ostad Elahi) را به احترام تلاش بی‌وقفه‌ی خواهرش برای او برگزیدند و از این رو در تمامی کتاب‌ها و مقالاتی که پس از سال ۱۹۹۵ نوشته شده است از او با نام «استاد الهی» یاد می‌کنند.


فهرست:
۱. سوییتِ جلوشاهی (Suite Jelo Shaéhi)
۲. هنس و سوییتِ ای داوود (Hymns et Suite Ey Daéwud)
۳. سوییتِ سحری (Suite Sahari)
۴. سارو خوانی (Saéru Khaéni)



ادامه مطلب ...
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 13:42 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)



از همه دوستان به دلیل کیفیت پایین این نت معذرت خواهی می کنم . اگه مایل بودید می توانید کتاب استاد کیانی نژاد رو خریداری کنید این نت درس شماره 70 این کتاب می باشد.(حتما کتاب استاد کیانی نژاد رو تهیه بفرمایید تصنیف های بسیار زیبایی در این کتاب وجود دار)

از همه دوستانی که نوازنده هستند و دوست دارند با ما در این برنامه شرکت کنند خواهشمند هستم در یکی از سایت آپلود فایل مثلا سایت پرشین گیگ (http://www.persiangig.com) فایل تکنوازی خودشان را آپلود کنند . و لینک آپلود برای من ارسال کنند که با نام خودشان در این پست قرار گیرد . در ضمن اگر نت ی را هم می خواهید که در هفته آینده در برنامه شماره 6 قرار داده بشه رو می توانید در همین سایت آپلود قرار بدید و لینک را برایم بفرستید .



اجرای شماره 1 :حسین حیدری

اجرای شماره 2 :







لیلی چه ناله می کنی
امشب بجای می دگر
خون در پیاله می کنی
لیلی منال عمرم منال جونم منال عشقم منال
لیلی منال جونم منال عمرم منال عشقم منال
چه شور و غوغا می کنی
خون در دل ما می کنی
امروز و فردا می کنی
لیلی منال عمرم منال جونم منال عشقم منال
لیلی منال جونم منال عمرم منال عشقم منال
قربون خندیدنت، خرامیدنت، چو آهو رمیدنت
قربون نه گفتنت، قسم دادنت، بهونه گرفتنتلیلی منال عمرم منال
عشقم منال جونم منال
هزار تا خاطر خواه داری
چشم و دلی سیاه داری
نشد دلی نگاه داری
لیلی منال عمرم منال جونم منال عشقم منال
لیلی منال جونم منال عمرم منال عشقم منال
قربون خندیدنت، خرامیدنت، چو آهو رمیدنت
قربون نه گفتنت، قسم دادنت، بهونه گرفتنتلیلی منال عمرم منال
عشقم منال جونم منال



دانلود اجرای لیلی منال با صدای ویگن(4share)


لینک کمکی


پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 9:15 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
لینک دانلود آلبوم از مدیافایر

آلبومِ «دل مجنون» آوازِ «محمدرضا شجریان» در کنسرت لس‌آنجلس به‌سالِ ۱۳۶۹ بر روی سروده‌های «سعدی»، «حافظ» و «مولوی» در «آواز بیات ترک» و «آواز افشاری» است که در سال ۱۳۷۰ در ایرانمنتشر شد.

«حسن کسایی» اعتقاد دارد واژه‌ی «بیاتِ تُرک» ریشه در «به‌یادِ تُرک» دارد و «بیاتِ زند (به‌یادِ زند)» نیز خوانده شده است. از واژه‌ی «تُرک» در ادبیات فارسی برای اشاره به «معشوق» استفاده شده است:

به تنگ چشمیِ آن ترکِ لشکری نازم               که حمله بر منِ درویشِ یک قبا آورد (حافظ)

«آواز افشاری» که از شاخه‌های «دستگاه شور» است سرشار از گلایه و زاری است و با اشعاری که برای آلبوم انتخاب شده‌آند و مایه‌ای به غایت عاشقانه دارند همسو است...

تصنیفِ «یعنی چه»، حافظ، متن قرمز در آواز نیست:

ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟
مست از خانه برون تاخته‌ای یعنی چه؟
زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب
این همه با همه درساخته‌ای یعنی چه؟
شاه خوبانی و معذورِ گدایان شده‌ای
قدر این مرتبه نشناخته‌ای یعنی چه؟
نه سر زلف خود اول تو به دستم دادی
بازم از پای درانداخته‌ای یعنی چه
سخن‌ات رمز دهان گفت و کمر سرّ میان
و از میان تیغ به ما آخته‌ای یعنی چه؟
هر کس از مهره‌ی مهر تو به نقشی مشغول
عاقبت با همه کج باخته‌ای یعنی چه؟
حافظا در دل تنگت چو فرود آمد یار
خانه از غیر نپرداخته‌ای یعنی چه؟

فهرست:
۱. درآمد بیات ترک
۲. چهارمضراب
۳. ساز و آواز
۴. تصنیف صنما
۵. قطعه‌‌ی کُردیِ «درد دل» و آواز
۶. تصنیف دل مجنون
۷. ساز و آواز
۸. تصنیفِ «یعنی چه؟»
۹. رِنگ بیت ترک

هنرمندان:
آهنگ‌ساز: محمدرضا شجریان، داریوش پیرنیاکان و اسماعیل مهرتاش
آوازمحمدرضا شجریان
تارداریوش پیرنیاکان
نیجمشید عندلیبی
تنبک: مرتضی اعیان

برداشت آزاد از کتابِ «هَزارِِ گل‌خانه‌ی آواز»، جلد اثر و شجریانی‌ها




ادامه مطلب ...
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 8:58 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

Maliheh Saeidi & Pari Zangeneh - Hezar Avaa
ملیحه سعیدی و پری زنگنه - هزار آوا
 
فروغ فرخزاد - گریز... دفتر اسیر  

رفتم، مرا ببخش و مگو او وفا نداشت
راهی به جز گریز برایم نمانده بود
این عشق آتشین پر از درد بی امید
در وادی گناه و جنونم كشانده بود

رفتم كه داغ بوسه ی پر حسرت تو را
با اشكهای دیده ز لب شستشو دهم
رفتم كه ناتمام بمانم در این سرود
رفتم كه با نگفته به خود آبرو دهم

رفتم! مگو، مگو كه چرا رفت، ننگ بود
عشق من و نياز تو و سوز و ساز ما
از پرده ی خموشی و ظلمت، چو نور صبح
بيرون فتاده بود يكباره راز ما

رفتم كه گم شوم چو يكی قطره اشك گرم
در لابلای دامن شبرنگ زندگی
رفتم، كه در سياهی يك گور بی نشان
فارغ شوم ز كشمكش و جنگ زندگی

من از دو چشم روشن و گريان گريختم
از خنده های وحشی توفان گريختم
از بستر وصال به آغوش سرد هجر
آزرده از ملامت وجدان گريختم

ای سينه در حرارت سوزان خود بسوز
ديگر سراغ شعله ی آتش ز من مگير
می خواستم كه شعله شوم سركشی كنم
مرغی شدم به كنج قفس بسته و اسير

روحی مشوشم كه شبی بی خبر ز خويش
در دامن سكوت به تلخی گريستم
نالان ز كرده ها و پشيمان ز گفته ها
ديدم كه لايق تو و عشق تو نيستم




ادامه مطلب ...
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 8:57 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)




1_پیش درآمد امید

2_ساز تنها

3_چهار مضراب شور آفرین

4_ساز و آواز

5_قطعه کرد بیات "دلتنگی"

6_ساز و آواز

7_تصنیف آوای دوست




محمد معتمدی : خواننده

فرخ مظهری : تار ابریشم

حمید سکوتی : تار

مازیار شاهی : تار

آرش غفاری : تار

آریا محافظ : سنتور

هوشمند عبادی : نی

سینا دانش : کمانچه

صمد برقی : کمانچه

هادی آذر پیرا : عود

احمد مستنبط : تنبک

عیسی شکری : دایره

مهرزاد هویدا : دف

محمد کریمی : دف




ادامه مطلب ...
   ........   مطالب قدیمی‌تر >>
موضوعات






Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک